כותב המאמר: toupgradeco | תאריך פרסום: 6 ביוני 2017

כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל

בראש ובראשונה, חשוב שתצטייד בכלי העבודה הנחוצים. חשוב מאוד שיהיו לך הן מסור שולחן והן מסור דיסק, נתב, משייפת חשמלית, ורצוי גם קומפרסור ופטיש אוויר פניאומטי, שיחסוך לך שעות של עבודה עם פטיש ידני ויאפשר לך גם להגיע לתוצאות טובות יותר. מבחינת המשאב היקר ביותר – הזמן שלך – קח בחשבון כשלושה סופי שבוע של עבודה להשלמת המדפים שלך. זכור שזה בהחלט ישתלם לך, היות ותוכל ליהנות מהם לאורך זמן רב. אחת האפשרויות הקלות יותר, היא לבנות את המדפים שלך על בסיס ארון סטנדרטי, עם שינויים והתאמות, שיעצבו לו מראה עדכני ואופנתי, מחד, ויחסכו חלק ניכר מהעבודה, מאידך. אפשרות נוספת וגם בה נדון, הנה בניית מדפים מרובעים בצורת קופסה או קופסאות דקורטיביות, לתלייה על הקיר או להנחה על גבי הרצפה.

מדידות החלל והתאמה

חשוב לתכנן את המרחב הנחוץ למדפים המעוצבים שלך בהתאמה אישית מדוקדקת לצרכיך ולשטח החלל העומד לרשותך, ולמדוד בקפידה את המידות הרצויות לך. ניתן לשרטט תרשים על גבי דף משבצות, או, כדי לדייק יותר, לחתוך קורות עץ במידות הרצויות, על מנת לבדוק באופן מוחשי בחלל, האם הן אכן מתאימות לשטח הקיים ולצרכי השימוש ברהיט. במידה ואתה אכן מתכוון להסתמך על ארון מוכן כבסיס, תצטרך, כמובן, לבדוק את ההתאמה בין המידות הרצויות לך, לבין אלו של הארונות הסטנדרטיים הזמינים בשוק. במידה ואתה מתבסס על יותר מארון אחד, חשוב לרכוש ארונות שזהים זה לזה במידותיהם, ולעצב את המרווחים ביניהם באופן סימטרי ומדויק. מוטב לעשות כמה ניסיונות עם קורות עץ בגדלים שונים, ולשרטט מספר טיוטות, כדי להגיע למידת דיוק וודאות גבוהות בנוגע למידות הנכונות לצרכים ולרצונות שלך.

התמודדות עם שקעי חשמל מאחורי הרהיט

הדרך הקלה ביותר להתמודד עם שקעי חשמל שיכוסו על-ידי הארונות שלך, היא לחורר את דופן הארון, על מנת ליצור פתח שגודלו תואם את לוחית הכיסוי של השקע. זה אולי נראה קצת מרושל, אך מדובר בפתרון בטיחותי לגמרי. אם אתה מעוניין לקבל מראה נקי יותר, חתוך חור מעט קטן יותר מלוחית הכיסוי של השקע, והוסף לה חיפוי פלסטיק, שיאפשר למקם את השקע מאחורי דופן הארון, כך שהוא רוכב על הפתח שיצרת. אפשרות נוספת, לגימור אסתטי ונקי, היא לכסות את השקע שבולט מבעד לחור שיצרת בכיסוי מתכתי, שאותו תהדק באמצעות ברגים לגוף הרהיט.

 בנייה והקמה של ספריית מדפים צעד אחר צעד: בניית הבסיס

בשלב זה, עליך ליצור בסיס מלבני יציב, שמידותיו תואמות, כמובן, את המדפים למחסן שברצונך לבנות. את הבסיס יש להצמיד לקיר שמאחוריו כמעט לחלוטין, ולהותיר רק מרווח קטן, על מנת שניתן יהיה לבצע התאמות, במידה והקיר אינו ישר לגמרי. יש לחבר את הבסיס לרצפה באמצעות זוויות מתכת גדולות דיין, וכן לקדוח חורים לדיבלים בקיר שמאחורי הרהיט, על מנת להבריג לתוכו את דפנותיו, וזאת כדי להבטיח את יציבות המדפים. כאשר תסיים לבנות את הבסיס, קח רגע כדי לבדוק סופית את מיקום ארון, ולוודא שהוא תואם את כוונתך המקורית. בנוסף, חשוב לוודא שקיימת התאמה מלאה ומדויקת בין רוחב הבסיס שבנית לרוחבם של הארון או הארונות בהם אתה מתכוון להשתמש. בשלב זה עדיין יש באפשרותך לבצע תיקונים נחוצים בקלות, ומוטב כמובן להשלים אותם כעת מאשר להגיע לתוצאה בלתי רצויה או להיאלץ לפרק את הכל אחר כך.

בניית המדפים וחיבורם לקיר

בניית המדפים וחיבורם לקיר
בניית המדפים וחיבורם לקיר

את חלקי המדפים השונים, יש לנסר מראש למידות המתאימות, אותן מדדת בקפידה. חשוב לעבוד במדויק בניסור המדפים, ולבדוק כל העת שקיימת חפיפה מלאה בגדלים שלהם, מה שחיוני לצורך התאמה מושלמת בעת חיבורם זה לזה ולמסגרת הארון. כשתסיים לנסר את לוחות המדפים,  יהיה עליך למסמר אותם למסגרת הארון המוכן. במידה ויש ברשותך פטיש אוויר – השתמש בו, זה קל וגם חזק ומדויק יותר. אחרת, כמובן שגם פטיש ידני יעשה את העבודה. בנוסף, מומלץ בשלב זה לקבע קורות עץ תומכות, במידות התואמות את הרהיט, לקיר, על מנת להוסיף אלמנט מייצב, שיבטיח את עמידותם של המדפים. את המדף התחתון מומלץ למקם לא פחות מ- 25 ס”מ מעל הרצפה, לצרכי נוחות ואסתטיקה גם יחד. חשוב לחשב באופן מדויק את המרחק הרצוי בין מדף למדף. ניתן לבחור במרווחים שווים או לחלופין למקם את המדפים במרחקים שונים זה מזה, בהתאם לייעודם העיקרי והחפצים שאתה מתכוון להניח בהם אחר כך, וגם לפי טעמך העיצובי האישי. חשוב גם להקפיד, כמובן, על פילוס ויישור קפדני של כל החלקים, על מנת להגיע לתוצאה משביעת רצון.

התקנת הדלתות

במידה ואתה מעוניין במדפים שיאפשרו לסגור את הרהיט ולהגן על החפצים המאוחסנים בו, תוכל להשתמש בדלתות מוכנות, או ליצור אותן בעצמך, מעץ התואם את זה שממנו בנית את המדפים. חשוב, כמובן, למדוד במדויק את מידותיהן של הדלתות, למקם אותן על גבי הרהיט, ולוודא שהן מיושרות זו עם זו באופן מושלם, ויוצרות חזית אחידה לרהיט. במידה וניסרת דלתות בעצמך, רצוי לשקול לשייף את קצותיהן, על מנת להימנע מקצוות חדים שעלולים לפצוע ואינם אסתטיים. בנוסף, על מנת להבטיח תנועה מלאה ונוחה של הדלתות בעת הפתיחה והסגירה, מומלץ להשאיר רווח של לפחות חצי ס”מ בין דלת אחת לשנייה. לפני כל ניסור שתעשה – אל תשכח לבדוק על חתיכת עץ שאינך צריך, שהמסור שלך אכן מיושר בזווית של 90 מעלות, וחותך באופן ישר ומדויק, אחרת תמצא את עצמך עם דלתות עקומות או פחת רב של חומר גלם יקר ערך. יש להקפיד לבחור צירים איכותיים, שיאפשרו פתיחה וסגירה חלקות ונוחות של דלתות הרהיט, ולוודא את התאמת המידות ודיוק הניסור לפני שמחברים את הדלתות אל הציר ובאמצעותו למסגרת הארון.

בניית והקמה של מדפים מרובעים בהתאמה אישית

מדפים מרובעים דמויי קופסאות, הצפים על גבי הקיר, מהווים דרך נוספת, אלגנטית ויוקרתית, להוסיף מקום אחסון ואלמנט עיצובי מעניין למרחב הביתי. מדובר בפרויקט פשוט אף יותר מזה של רהיט המדפים! על מנת להתחיל, יש לקנות חתיכות של דיקט או עץ מהסוג הרצוי לך, לחשב את המידות המבוקשות, ולחתוך את צלעותיה של כל קופסה על פיהן, באמצעות מסור שולחן או דיסק. חשוב להקפיד, כמובן, על חיתוך ישר ומדויק. רצוי להניח את דפנותיה של כל צלע בקופסה זו על גבי זו, כדי לוודא שייוצרו חלקים התואמים באופן מושלם זה את זה, מבחינת מידותיהם וזוויותיהם. את חלקיה של כל קופסה, הדבק אלו לאלו באמצעות דבק נגרים איכותי, תוך שאתה מקפיד על יישור זוויות החיבור באמצעות מד זווית. לאחר שהדבק התייבש, מומלץ לחזק את החיבורים באמצעות ברגים או מסמרים המותאמים לסוג העץ שבחרת. חיבור באמצעות מסמרים ובעזרת פטיש אוויר פניאומטי, ייתן לך את התוצאות החזקות והאיכותיות ביותר במינימום מאמץ.

גימור מסוגנן למדפים המרובעים

סיימת לבנות את הקופסאות שייצרו בהמשך מדפים מרובעים על הקיר? כל הכבוד! לפני שתמקם אותם על גבי הקיר, עליך לדאוג לגימור מושלם, שיעניק להם את המראה המרשים בו תוכל להתגאות. תחילה, שייף באמצעות המשייפת את פני השטח של העץ, והחלק כל בליטה או קוצים, אם ישנם. בהמשך, יש למרוח פריימר איכותי, המותאם לסוג העץ שבחרת, כאשר ברוב המקרים ההמלצה היא על פריימר לטקס. עם ייבושו של הפריימר, שייף אותו בעדינות באמצעות נייר שיוף ידני. לאחר מכן, תוכל לצבוע את המדפים בצבע המועדף עליך, מומלץ בשתי שכבות לפחות. לסיום, חפה את המדפים בשתי שכבות לכה איכותית, שתגן עליהם. חשוב לאפשר לכל שכבת גימור להתייבש לחלוטין לפני הנחת השכבה הבאה, וכן להקפיד על פיזור אחיד ומספק של כל חומר על גבי משטחי הרהיט.

תליית המדפים המרובעים על הקיר

מומלץ להבריג את המדפים לדיבלים בחורים אותם תקדח בקיר בגובה המבוקש, מאזורי החיבור בין צלעותיה של כל קופסה, כדי להגיע ליציבות וחוזק מרביים. את חורי הברגים ניתן ורצוי לסתום באמצעות סילר, כדי לקבל תוצאה אסתטית ומקצועית. במידה ומדובר במספר קופסאות-מדפים הצמודות זו לזו, עליך לחברן תחילה זו לזו לפני התלייה על הקיר.  האם אתה מעוניין שהמדפים המרובעים שבנית יישאו משקל רב יותר? אם כן, תוכל להבריג לקיר דיקטים מעץ לתמיכה, שאליהם תחבר את הקופסאות עצמן, וכך תקבל יציבות וחוזק רבים הרבה יותר. ישנם אביזרים שונים הייעודיים לתליית רהיטים על גבי הקיר, אותם תוכל למצוא בכל חנות לאספקה טכנית וחומרי בניין. בחר את אלו שמתאימים ביותר לגודל ולמשקל המדפים המרובעים שלך.

בניית קופסה חזקה יותר לאחסון ודקורציה

אותו מבנה פשוט של קופסה, יכול בקלות לשמש אותך כארונית לנעליים המוצבת בכניסה לבית ואשר ניתן אף לשבת עליה, או כיחידת מדפים קומפקטית ודקורטיבית התלויה על הקיר. ניתן כמובן בהחלט, להוסיף חלוקה פנימית למדפים בתוך הקופסה שיצרת. במידה והקופסה ומדפיה מיועדים להחזיק משקל רב, כפי שקורה כאשר החפצים המיועדים לנוח עליה כבדים או רבים, או במקרה שתרצה רהיט שניתן לשבת עליו, כל שעליך לעשות הוא להוסיף שכבת עץ נוספת ועבה דיה לכל אחת מצלעות הקופסה שבנית, כדי לחזקה. חשוב גם לתלות את הקופסה, במידה וזו כוונתך, על הקיר, באמצעות מתלים חזקים וייעודיים למטרה זו. אם הקופסה מונחת על הרצפה, תוכל לשקול אם ברצונך לבנות לה בסיס, להניח אותה כך כפי שהיא, או לחבר אליה גלגלים, שיאפשרו לה להיות ניידת. ארונית נעליים ניידת תקנה לך נוחות רבה בכל הנוגע לניקיון סביבה ומתחתיה, ולכן מדובר באפשרות בהחלט מומלצת.

בשורה התחתונה, אין כמו לבנות את רהיטים מעוצבים לביתך ומותאמים לצרכיך במו ידיך! מדובר בפרויקט שימלא אותך גאווה ותחושת סיפוק עמוקה. כל שדרוש הוא מעט סבלנות, כלי עבודה מתאימים, חומרי גלם מעולים, והתמדה בתהליך, המצריך קפדנות ודיוק מרביים. אם תעקוב אחר השלבים השונים בבניה בסבלנות, תגיע ללא ספק לתוצאה איכותית שתשרת אותך לאורך שנים רבות. אז זה הזמן עבורך להצטייד בכל הדרוש, להתחיל את המדידות, ולגשת למלאכה. בהצלחה!

מאמרים שכדאי לקרוא...