חנות אינטרנט יכולה לארגן את תנועת הסחורות במספר דרכים: בכוחות עצמה, ישירות מהספק ללקוח או בעזרת מפעיל פולפילמנט. במאמר – אופטימיזציה של אחסון ומאפייניו.
לייעל את המרחב
ראשית, יש לארגן מקום במחסן. אם מסדרים את הסחורה לפי סדר ההגעה על המדפים הפנויים הראשונים, נוצרת כאוטיות על המדפים. יהיה קשה למצוא משהו, ואיסוף ההזמנות יארך זמן רב מאוד.
אנו ממליצים לחלק את המרחב לאזורים לפי קבוצות מוצרים. ניתן לחלק אותם לפי כל מאפיין נוח:
- שם;
- מק"ט;
- ייעוד (כימיקלים ביתיים, אלקטרוניקה, ציוד משרדי);
- תנאי אחסון;
- תאריך תפוגה.
בדרך כלל מסמנים אזורים באמצעות שלטים, דגלים, מאתרים, חצים וסימני זיהוי אחרים.
כמו כן, קנו מדפים המתאימים למוצר שלכם, וחשבו את העומס עליהם כדי למנוע חריגה ממשקל ונפח מקסימליים.
להכניס תוכנית לניהול מלאי
אפילו במחסן קטן נדרשת תוכנית לניהול מלאי: במגוון קטן זו יכולה להיות טבלה רגילה עם הזנת נתונים ידנית, בחברות גדולות נדרשת תוכנית מלאה לניהול מלאי. בהחלט לא כדאי לקבל או לרשום מוצרים מחוץ לה: אחרת לא תדעו את היתרות העדכניות.
כאשר מגיעים מוצרים חדשים למחסן, יש לסמן אותם מיד בתוכנית ולשלוח אותם לאזור המיועד. אם הרישום מתבצע בטבלה – הוסיפו עמודה עם מקום האחסון והמיקום הספציפי במחסן, לדוגמה "ציוד משרדי, מדף 2, מדף 3". ותוכנית הניהול תציין לכם בעצמה את המקום שבו יש למקם את הסחורה.
לבדוק יתרות באופן קבוע
חשוב למוכר לדעת תמיד אילו מוצרים ובאיזו כמות נמצאים במחסן שלו. כדי לעדכן יתרות, יש לבצע ספירת מלאי באופן קבוע – לספור את כל המוצרים במלאי ולתעד את הנתונים בתוכנית ניהול המלאי או בטבלה, ולאחר מכן להעביר נתונים עדכניים לשוק, אם נדרש.
בעבודה לפי מודל FBY (מכירות ממחסן השוק) מספיק לעקוב אחר כך שבמחסן שלכם תמיד יהיה מספר הפריטים הנדרש לשליחה למחסן של זירת המסחר.
אם המוכר עובד לפי מודלים FBS (מכירות ממחסן המוכר) ואקספרס (משלוח בעיר תוך 1-2 שעות), חשוב לעקוב אחר היתרות בזמן אמת, כדי שתמיד יהיו לכם נתונים עדכניים ותהיו מוכנים לשלוח סחורה בכמות הנדרשת במהירות.
לאוטומטיזציה של קבלה ואיסוף
אם במחסן מאוחסן מגוון גדול, ניתן להשתמש ב-WMS – מערכת ניהול מחסן (Warehouse Management System). זוהי תוכנית לאוטומטיזציה של רוב התהליכים המתרחשים במחסן מדי יום. המערכת מפקחת על תנועת הסחורות, עבודת הצוות, תנועת הסחורות למחסן ובשטח החברה.
איך WMS תעזור:
- תאוטומט את תהליך קבלת הסחורות;
- תפשט את איסוף ההזמנות;
- תקטין את מספר הטעויות ברישום יתרות והכנת מסמכים;
- תסדר את מחזור המסמכים;
- תאיץ את כל התהליכים במחסן.
לתכנן טיפול בפגומים, מוצרים שגויים, ומוצרים שפג תוקפם
יש להקצות אזור במחסן שבו יאוחסנו מוצרים שלא ניתן למכור מסיבות שונות. לא כדאי לאחסן אותם לנצח, לכן חשוב להבין כיצד לפעול בכל מקרה ספציפי. לדוגמה:
מוצרים שגויים: להכניס שינויים בתוכנית ניהול המלאי או להחזיר את המוצר לספק.
פגומים: להחזיר את המוצר לספק, לשם כך יש להכין מסמכים, לצלם את הבעיה, לארוז את המוצר, לתאם תאריך החזרה.
מוצרים באיכות ירודה או עם אריזה פגומה: לבצע הוזלת מחיר של המוצר, לסלק או להחזיר לספק.
מוצרים שפג תוקפם: להוציא מהרישום ולסלק או להחזיר לספק.
רוצים לדעת עוד בנושא? פשוט תתקשרו לאפגרייד! אנו נשמח לתכנן עבורכם ארגון מושלם של מחסן כך שתהנו מניהולו!